Õpilaste teadustööde riiklik konkurss

Nagu ka iga teine 11. klassi õpilane, siis oli minu selle õppeaasta suur katsumus uurimistöö koostamine.

Tegelikkuses võib öelda, et see katsumus veel käib, sest oma töö kaitsmine on meil kõigil veel ees. Ma võtsin juba uurimistöö koostamise alguses eesmärgi esitada oma töö Õpilaste teadustööde riiklikule konkursile. See on iga-aastane võistlus, kus parimad tol aastal kirjutatud (ja võistlusele esitatud tööd) saavad tunnustatud. Konkursi esimeseks vooruks pidin lihtsalt oma töö ära esitama ning lootma, et žüriile mu töö üldse meeldib. Õnneks vist meeldis, nii et märtsi kesksel sain teate, et mu töö on välja valitud teise vooru. Teine voor toimus Eesti Rahva Muuseumis Teadusfestivali raames, kus kõik õpilased pidid oma uurimistöid postri kaudu tutvustama.

Postri koostamine oli suhteliselt vaevarikas, sest kuidas valida, millised mõtted sinu töös on olulisemad kui teised, samas kui sa oled need ise higi ja pisaratega kirjutanud.  Aga tehtud see sai ning pärast välja printimist oli ikka uhke tunne ka näha oma uurimistöö tulemusi. Mina ja Mirel asusime Tartusse teele juba õhtul enne võistluse algust, sest meil kummalgi polnud soovi minna kell 6 hommikul väljuvale rongile. Selle asemel nautisime oma iluund ning sõime hotelli hommikusööki. Hommikul ERMi jõudes oli seal juba sigin-sagin käimas – kõik panid oma postreid ülesse, vabatahtlikud tormasid paaniliselt ringi ning festivali külalised juba piilusid ukse tagant. Meile anti graafikud, mille alusel žürii liikmed meid külastavad ning meie töid hindavad. Lisaks käisid ilma graafikuta ringi erinevate ettevõtete esindajad, kes konkursil eripreemiaid jagasid.

Esimesed paar korda oma uurimistöö tutvustamine oli päris keeruline, sest mul polnud aimugi, mis on teiste jaoks huvitav ning vajalik teada. Kuid päeva peale sai asi juba täitsa käppa. Õnneks olid kõik külalised ning ka žürii väga toredad ning vähemalt näiliselt väga huvitatud uurimistöö tutvustusi kuulama. Kuna päev oli pikk, siis anti meile vahepeal ka süüa. Lõunalauas selgus, et reaalikaid oli Tartusse jõudnud päris palju – lausa 10. Pärast lõunat jätkus agar töö presenteerimine.

Pärast õhtusööki ERMis läksime hotelli ning kuna päev oli olnud pikk ning intensiivne, siis jäime kohe ka magama. Järgmisel päeval jätkus tööde esitamine lõunani ning pärast seda jõudis kätte iga võistluse tipphetk – autasustamine. Eripreemiaid oli välja pannud üle 30 erineva asutuse ning lisaks siis riiklikud preemiad. Mul õnnestus võita kolm eripreemiat – Kaitseministeeriumilt, TalTech-ilt ning ka võimaluse esindada Eestit Rahvusvahelisel Šveitsi talentide foorumil. Igal juhul soovitan kõigil oma töö järgmine aasta konkursile esitada, sest kogemus, mille see annab, on ülilahe.