Miks on Kendrick Lamar ajaloo parim räppar ja selleks on vaja ainult ühte albumit (teised albumid ainult lisavad ta geniaalsusele)

Kendrick Lamar Duckworth AKA K-Dot AKA Kung-Fu Kenny AKA King Kendrick AKA Cornrow Kenny – heal lapsel mitu nime. Kendrick on Californiast (Comptonist) pärit räppar. Ta sündis 1987 vaesesse perekonda, sellisel ajal, kus tänavatel tegutsesid kurjategijate jõugud (gängid). Tal õnnestus halvale teele mitte laskuda ja koolisoli ta puhta viieline õpilane. 

Ta teine album good kid, m.A.A.d city, räägib Kendricku lapsepõlvest ja üleskasvamisest Comptonis. Esimene laul räägib, kuidas Kendrick käis kümnendas klassis sõpradega väljas. Laul toob välja Comptoni põhitänavad ja loob kuulajale pildi ta sünnikohast.  Ta oli võtnud oma ema mini-vanni, mis on ka tema albumi kaanepildiks. Talle meeldis tüdruk nimega Sherane ja kuidas tal 17-aastaselt polnud midagi peale tussi oma mõttes. Natuke enne laulu lõppu hakkab Kendrick minema Sherane’i juurde, aga teda peatavad kaks meest kapuutsidega. Laul lõppeb Kendricku ema voice-mailiga Kendrickule, kus Kendricku isa tahab oma doominoid (amfetamiini) tagasi. Ema ütleb vastu, et kedagi ei huvita su doominod. Laulu viimased sõnad on Kendricku isa poolt emale „You killing my motherf***ing vibe”. See laul viib kuulaja hästi sisse Comptonisse ja Kendricku eraellu, suhted vanemate ja tüdrukutega. 

Teine laul on „Bitch, don’t kill my vibe”, mis on järg esimesele laulule, võttes arvesse esimese laulu viimane lause. Tegelikkuses on teine ja kolmas laul eelmäng albumile. Kendrick on sidunud kaks laulu kokku lõpuga, mis aitab kuulajal kergemini albumit järgida. Laul räägib, kuidas K-dot näeb enda potentsiaali, mida teised ei näe, sest ta tuleb kohast, kust inimesi ei saada tihti edu. Ta räägib, kuidas teised hoiavad teda tagasi ja laulu nimi seletab seda kõige paremini. Kolmas laul läheb teisega hästi kokku, sest see algab sõnadega „Martin had a dream, Martin had a dream, Kendrick had a dream”. Kendrick on võtnud inspiratsiooni Martin Luther Kingi kõnest ja on asendanud sinna ennast. Tal on unistus saada kellekski eriliseks. 

Neljas laul „The art of peer pressure” on laul Kendrickust ja tema sõprade tegevustest noorena, tõlkes „Eakaaslaste surve kunst”. Kendrick laulab, kuidas ta tavaliselt ei suitseta, ei joo ega pane korda kuritöid, aga sõpradega olles ja nende survestusega on raske öelda ei. Kendricku sõbrad räägivad, kuidas nad ei kardaks sattuda tulevahetusse, mis foreshadow’ib albumi üheksandat laulu. Laulu lõppedes lähevad nad vargile ja Kendrick minestab, sest ta usub karmasse. Ta sõbrad räägivad plaani, kuidas mitte vahele jääda ja öeldakse, et Kendricku viskame koju, sest me teame, et ta tahab Sherane’i keppida. See on viide esimesele laulule, mis tõeliselt loob silme ette tervikpildi. Albumi viies laul „Money trees” võtab viimased neli laulu kokku. Kendrickuga laulab koos Jay Rock, kes on üks Comptoni legendaarsemaid räppareid. Kendrick räägib, kuidas nad käisid majas vargusel. Ta läks oma sõpradele rääkima, et ta keppis Sherane’i. Vargusest nad said palju raha, aga tähtis on see sõnum, mille Kendrick välja toob. Raha viib inimesi üksilduse, pettumuse ja vaesuseni. Laul lõppeb jälle Kendricku ema kõnega ning ta nõuab oma autot tagasi. Kendricku isa laulab taustal, kuidas ta tahab Kendricku ema keha. Ema vastus oli „See, he high as hell. Shit, and he ain’t even trippin’ off them damn dominoes anymore. Just bring the car back!” Kendricku isa vastas: „Did somebody say dominoes?” See lõpp aitab kuulajal hästi kohastuda järgmise lauluga, mille on seksuaalne alatoon ning lisaks annab see ka vaatepildi Kendricku vanemate ellu.

Kuues laul on pühendatud Sherane’ile. Laulus on ka Drake, kes on selle ajastu üks populaarsemaid lauljaid. Kendrick räägib, kuidas armastus on pime ning ta ei teadnud Sherane’i kohta midagi. Laul võtab järje üles esimese loo lõpust, kus Kendrick tahab minna Sherane’ile külla, kuid kaks meest tulid talle kapuutsidega vastu ja küsisid kust sa pärit on. Nad peksid Kendricku läbi. See on ka kaheksanda lauluga seotud, kus legendaarne Comptoni räppar MC Eiht küsib, kus sa pärit oled. Albumi seitsmes laul on „good kid”, mis on pool osa albumi nimest. See võtab järje kohe kuuenda laulu lõpust ja räägib, kuidas kaks kapuutsidega venda Kendrickut jumpisid. See märgib albumis ära Kendricku arusaamaa reaalsusest, kus ta saab aru, et ta tahab sellisest elust välja. Seda on kergem öelda, kui teha, sest politsei oli sellel ajal Comptonis rassistlik ja mustanahalised langesid tihti politsei ohvriteks. See laul tõlgendab ka jõukude kultuuri negatiivsust, mis alati ähvardab Kendrickut, sest enamus noori satuvad jõukudesse ja ghettost pole kerget väljapääsu.

Kaheksas laul „m.A.A.d city” on järg eelmisele laulule ja samuti albumi nime teine osa. Kendrick sai kahelt kapuutsiga mehelt peksa. Ta tuletab meelde oma lapsepõlve, kuidas ta 9-aastaselt nägi burgeri poe ees, kuidas kellegi ajud sodiks lasti. Ta räägib, kuidas ta sugulane tapeti 1994. aastal. Kendricku isa tahtis, et Kendrick läheks tööle, aga ta vallandati sealt, sest ta sõbrad survestasid teda röövima oma töökohta. See on jällegi seotud albumi neljanda lauluga „The art of peer pressure”. Ta räägib, miks ta ei suitseta. Kendrick oli esimest korda suitsetanud kanepit kokaiiniga ja tal hakkas suust vahtu tulema. Viimastes ridades ta proovib välja tuua head. Ta proovib tulevastele põlvkondadele edasi jagada oma tarkusi ja lugusid, et nad ei peaks samu asju läbielama. Ta loodab, et noored ei lange eakaaslaste surve mõjutuste alla ja et nad elaksid hästi, isegi et nad on samades seisundites. Kendricku sõbrad annavad Kendrickule lõpus alkoholi, et ta unustaks peksu, mis ta oli saanud. Need viimased read tekitavad uue lünga järgneva lauluga.

Üheksas laul „Swimming pools” räägib alkoholi mõjudest ja miks inimesed joovad. Ta mõistus ütleb talle, et kui sa ei peata, siis sa oled ajalukku unustatud. Refräänidega koos võib loo mõte minna kaduma, sest refrään räägib basseinidest, mis on täis alkoholi ja sinna sisse hüppamisest. Ta räägib alkoholi miinustest ja mida see lõpuks inimesega teeb. Alkohoolikud otsivad vabandusi miks juua ja lõpuks oled sa augus. Alkoholi juues tuli tal ka meelde Sherane. Loo lõpus on nad purjus peaga teinud drive-by tulistamise, mida viidati neljandas laulus. Selles tulistamises sai Kendricku sõbra vend surma. Kümnenda laulu ta pühendab kaotatud sõbrale. Ta laulab kahe tuttava perspektiivis, üks on positiivne ja teine negatiivne. Lõpuks annab ta ka enda perspektiivi. Ta ei taha selle lauluga kellelegi meelepärane olla, vaid ta tahab olla realistlik. Kendrick võtab kahe inimese perspektiivid, et rääkida, kuidas inimesed elavad üle ghetto. Kendrick räägib probleemidest, millest ta on läbi käinud ja millest ta ikka läbi käib. Teises laulu pooles ta võtab ka endale negatiivse inimese perspektiivi. Ta räägib, kuidas ta ei jaksa enam joosta ning ta sureb janust, sealt tuleb ka laulu nimi „Sing about me, I’m dying of thirst”. Ta tahab kätte maksta sõbra surma eest, kuni üks vana naine ta peatab ja paneb teda palvet lugema, et ta teelt ei eksiks. Albumi esimene laul algab sama palvega. 

„Real” on albumi üheteistkümnes laul. Kendrick on tulnud reaalsusesse ja õppinud ära enesearmastuse läbi jumala. Kendrick kasutab selles laulus palju madalamat, täiskasvanu häält, mis näitab, et ta on saanud meheks. Ta teeb muusikat enda ühiskonnale, et tagasi anda. Ta tahab jagada enda teadmisi, et keegi ei peaks elama läbi sama, mida tema. Ta tõusis pimedast kohast positiivse mehena. Kendricku isa helistab ja räägib, kuidas ta on jätnud doominod maha ning tal on kahju, mis Kendricku sõbraga juhtus. Ära õpi raskemat teed pidi nagu mina. Iga mustanahaline võib tappa mehe, see ei tee sind päris meheks. Päris on vastutus. Päris on oma pere eest hoolt kandmine. Peale isa kõne tahtis Kendricku ema ka oma autot tagasi. Viimases laulus „Compton” Kendrick teeb koostööd Dr.Drega, kes on vaieldamatult üks kuulsamaid räppareid läbi ajaloo, kes on elanud sama eluteed nagu Kendrick, sest ta sündis ka Comptonis. Peale selle, et Dr.Dre laulab on ta ka produtseerinud terve albumi. See laul märgib ta elu uut algust, kuidas ta on üle tulnud oma raskustest, alkoholismist, vägivallast ja teistest selle albumiga seotud teemadest. Ta on saavutanud edu, tulles kõige madalamalt ja kõigil on see võimalus olemas. Viimased sõnad on Kendricku emale „Mom, I finna use the van real quick! Be back, 15 minutes!”. 

See on autobiograafia albumi vormis- tõeliselt geniaalne. Album on 3x platinumi saavutanud ja USA-s on albumit müüdud üle 1,7 miljoni, rääkimata kuulamistest Spotifys ja Apple Musicus. Peale selle albumi on Kendrickul veel 3 albumit, millest viimane valiti Pulitzeri auhinna võitjaks muusikas 2018. See on esimene album, mis ei ole klassikaline või jazz ning mis on võitnud. Peale selle ka lehekülg Genius, mis on väga kuulus muusika teemadele keskenduv veebileht, tegi oma nimekirja selle aastakümnendi parimatest albumitest, millest Kendricku albumid on teisel kohal, kümnendal kohal ja 42. kohal. Peale selle on Kendrick tänapäeva kõige respekteeritum räppar. Lääne-räpi legendid on andnud üle enda pulga otseselt Kendrickule. 

Kirjutas Joonas R

Good kid m.A.A.d city albumi kaanepilt

Kommenteerimine on keelatud.