7.- 8. mĂ€rtsil toimus Tallinna Ălikoolis 40. emakeeleolĂŒmpiaadi vabariiklik voor, mille ĂŒldine teema oli â500 aastat eestikeelset kirjasĂ”naâ, kuhu oli kutsutud meie klassist Rebeka Hinno. Reedene pĂ€ev algas registreerimisega ja jĂ€rgmise pĂ€eva töötubade valimisega. Peale seda liiguti auditooriumi, kus tervitas meid ĆŸĂŒrii esimees Andra KĂŒtt-Leedis ja haridusinnovatsiooni prorektor Kristi KlaasmĂ€gi. Kohe algaski seal samas auditooriumis lĂ”ppvooru I etappi sooritamine. I etapis nĂ”uti nii fakti teadmisi kui ka loovat kirjutamist. NĂ€iteks nĂ€idati esimeses ĂŒlesandes ekraanil nelja erinevat aabitsat, mille pidi paberil vanuse jĂ€rgi reastama vĂ”i pidid tekstist vĂ€lja vĂ”etud sĂ”nad vanas kirjaviisis ĂŒmber kirjutama. Loovaks ĂŒlesandeks oli mĂ”tiskluse kirjutamine. See tuli kirjutada eesti raamatu tulevikust 100, 200 vĂ”i 500 aasta pĂ€rast. PĂ€rast töö lĂ”petamist liikusime kĂ”ik koos Tallinna Ălikooli kohvikusse, kus saime maitsvat lĂ”unat ja kogusime energiat II etapiks. II etapi ĂŒlesanded olid rohkem analĂŒĂŒsivad v. a kaks Ă”ige/vale vĂ€ite ĂŒlesannet. Selles etapis tuli nĂ€iteks pildi ja teadmiste jĂ€rgi kirja panna ĂŒhismeedia luule eripĂ€rad ning vĂ”rrelda kahte teksti. Peale töö kirjutamist oli umbes tund aega enne ĂŒhist koosolemist, mille viis lĂ€bi Tallinna Ălikooli kirjandusklubi ĂDI. Koosviibimine algas kerge Ă”htusöögi ja ĂŒksteise tundma Ă”ppimisega. Edasi moodustati grupid, kellega koos hakati pictionary turniiri pidama. Samuti oli palutud raamatu aasta puhul kĂ”igil ĂŒks eriline vĂ”i vana raamat kodust kaasa vĂ”tta ning nendega sai nĂŒĂŒd tutvuda. JĂ€rgmisel hommikul kohtusime Rahvusraamatukogu ees, et ennast töötubadesse jagada. Mina valisin haruldaste raamatute töötoa. Seal rÀÀgiti meile raamatute ajaloost ja lasti mĂ”ningaid huvitavamaid raamatuid sirvida. Hiljem sai veel ise raamatukogus veidi ringi kĂ€ia enne kui suundusime tagasi Tallinna Ălikooli. Seal pidas meile Forseliuse Ă”pilastest kĂ”ne Aivar PĂ”ldvee ning tehti töödest kokkuvĂ”te. Seal rÀÀgiti kĂ”ige kergematest ja raskematest ĂŒlesannetest igas vanuserĂŒhmas ning loeti ette parim mĂ”tisklus. LĂ”petati parimate autasustamise ja kringli söömisega. KokkuvĂ”ttes oli vĂ€ga hariv ja tore kogemus.
Tekst Rebeka Hinno
Lisas: lend145a
08.03.2025 21:57
OlĂŒmpiaadid, viktoriinid ja vĂ”istlused
1. mĂ€rtsil toimus Tartu Ălikooli peahoones kirjanduseolĂŒmpiaadi lĂ”ppvoor vanuseastmes 7.-8. klass. Vanematel vanuseklassidel oli lĂ”ppvoor pĂ€ev varem. Eelvooru ĂŒlesandeks oli kirjutada enda valikul loetud Eesti kirjanduse teose pĂ”hjal arutlev kirjand teemal âIdentiteet ja kirjandusâ. Mitu meie klassi Ă”pilast vĂ”tsid osa sel aastal ning saatsid piirkonnavooru oma kirjandi. LĂ”ppvooru pÀÀses meie klassist Hanna-Britt Laukse, kes oli teinud oma kirjandi Janne Telleri raamatu âMitte midagiâ pĂ”hjal. Meie paralleelklassist, 7.b klassist sai lĂ”ppvooru lausa neli Ă”pilast, lisaks ĂŒks meie kooli 8. klassi Ă”pilane. Kokku oli meie vanuserĂŒhma lĂ”ppvooru kutsutud Ă”pilasi Reaalkoolist kĂŒmme, umbes 70-nest eelvoorus osalejast. Kaasas olid ka Ă”petajad.  Meiega oli kaasas kirjanduseĂ”petaja Kristi Koit.
LĂ”ppvoor algas kogunemisega Tartu Ălikooli peahoones ja ajakava tutvustamisega. Samuti tutvustati meile ĆŸĂŒrii liikmeid, kes olid kĂ”ik vĂ€ga toredad ja toetavad. Esimeseks ĂŒlesandeks oli meil varem ettevalmistatud 5-minutiline ettekanne oma loetud raamatust. Samal ajal kui tehti esitlusi pidi tegema mĂ€rkmeid, et jÀÀks meelde, kes millisest raamatust rÀÀgib, mis on selle pĂ”hiteemad ning kuidas on see seotud identiteediga. Iga kahe/kolme ettekande vahel oli arutamispaus, millal saime ĂŒksteiselt kĂŒsimusi kĂŒsida segaseks jÀÀnud informatsiooni kohta vĂ”i lisainfo kohta. Kui ettekanded said kĂ”igil esitatud, asusime teise ĂŒlesande juurde ehk kokkuvĂ”tte kirjutamisega kuuldud ettekannete pĂ”hjal, abivahendiks vĂ”is kasutada varem tehtud mĂ€rkmeid. See oli ĂŒsna raske ĂŒlesanne, sest pidime ĂŒheksat ettekannet kokku vĂ”tma ainult kĂŒmne lausega, aega oli 30 minutit. Peale kahte ĂŒlesannet suundusime ĂŒlikooli kohvikusse ja saime hea lĂ”una. PĂ€rast lĂ”unat jalutasime Tartu Rahvusraamatukokku autasustamisele. Tuli uhke esikolmik Reaalkoolile: 1. Emily KasevĂ€li, 2. Hanna-Britt Laukse ja  3. Anni-Mari VĂ€li. Lisaks sellele sai veel Viktoria Helena Rajapu parima ettekande tiitli. Anti vĂ€lja ka eriauhindu. Tunnustuse pĂ€lvis ka Tallinna Reaalkool, sest osalus olĂŒmpiaadil oli nii suur ja tĂ€nati ka meie juhendajaid Kristi Koitu ja Reet Varikut. Peale autasustamist saime minna veel pĂ”nevale nĂ€itusele une teemal, kus saime teha erinevaid ĂŒlesandeid ja saime teada, miks on uni  nii oluline. KokkuvĂ”ttes oli see vĂ€ga lahe kogemus. Sain nii uusi raamatusoovitusi, kui ka uusi sĂ”pru.
Tekst Hanna-Britt Laokse
Pildid Hanna-Britt Laokse

Lisas: lend145a
01.03.2025 12:43
OlĂŒmpiaadid, viktoriinid ja vĂ”istlused
Etendus “KĂ”ik Ă€gedad asjad” on kaasahaarav ja liigutav lavastus, mida meie klassil oli vĂ”imalus kĂ€ia vaatamas. Lavastus kajastas vĂ€ga raskeid teemasi alates depressioonist kuni enesetapuni proovides anda teemasi edasi rÔÔmsalt aga samas jÀÀdes tĂ”siseks. Etenduse sisu rÀÀgib ĂŒhest lapsest, kes jĂ€rsku satub olukorda, kus tema ema ei nĂ€e enam ĂŒhtegi vĂ”imalust eluga edasi minna. Peategelane, proovides olukorda parandada, hakkab koostama nimekirja kĂ”iksugustest asjadest, mille nimel tasub elada, et proovida oma ema sellega aidata. Nimekiri muutus etenduse möödumis jookul jĂ€rjest pikemaks jutustades, kuidas peategelane rasketes olukordades hakkama saab ja kuidas see tema elu mĂ”jutab. Eriline oli selle lavastuse juures see, et kaasati ka publikut. NĂ€iteks anti paarile inimese vaatajate seast lipikud ja me lugesime neid laval vĂ”i saalis ette nĂ€itleja juhendamisel. Oli ka publikut, kes said tĂ€ita isegi suuremaid rolle. See tegi kogu kogemuse veelgi isiklikumaks ja lĂ”busamaks. Etendus pani mĂ”tlema, aga samas tĂ”i ka palju naeru. VĂ€ga Ă€ge teos!
Tekst Artur Saabas
Pildid Anita Uussalu

Lisas: lend145a
20.02.2025 12:15
Klassi ĂŒritused
13. detsembril kĂ€is 7.a klass Rahvusooper Estonias vaatamas balletti âPĂ€hklipurejaâ. Kaasas olid meiega direktor Ene Saar ja klassijuhataja Ege Viil. Etendus algas kell seitse Ă”htul, kestis natuke ĂŒle kahe tunni koos vaheajaga, mille ajal sai kohvikust endale midagi meeldivat osta. Terve meie klass oli pidulikult riides ja vaatas huviga etendust. âPĂ€hklipurejaâ on Pjotr TĆĄaikovski maailmakuulus ballett. 2023. aastal tehti Gyula HarangozĂł poolt Rahvusooper Estonias uus versioon lavastusest, mis on eelnevatega vĂ”rreldes palju kaasaegsem. Etenduse taustapildid olid modernsed, kasutusel olid videomĂ€ngud ja erinevate kuulsate tegelaste kostĂŒĂŒmid. EesmĂ€rgiks oli, et ka noored leiaksid midagi tuttavat ja pĂ”nevat etendusest. Samal ajal aga ikkagi oli sĂ€ilitatud klassikalise âPĂ€hklipurejaâ sĂ€rav ja sĂŒdantsoojendav jĂ”ulumuinasjutt.
âPĂ€hklipurejaâ ballett rÀÀgib sellest, kuidas jĂ”ulupeol saab endale vĂ€ike Klara kingituseks PĂ€hklipureja nuku. Kui kĂŒlalised on lahkunud saabub Klaral uneaeg, jĂ”uab kĂ€tte salapĂ€rane kesköötund, kui maailm muutub ning miski pole vĂ”imatu. Urgudest tulevad vĂ€lja rotid ja Ă€ratavad PĂ€hklipureja nuku ellu ning algab sĂ”da loomade ja PĂ€hklipureja sĂ”durite vahel. PĂ€rast sĂ”da kasvavad Klara ja PĂ€hklipureja suureks. Nad armuvad ja reisivad lĂ€bi Hispaania, Araabia, Venemaa ja Hiina. Etenduse lĂ”pus selgub, et kĂ”ik see oli vaid vĂ€ikese Klara unenĂ€os ja miski ei toimunud pĂ€riselt.
Meie klassile meeldis see etendus vĂ€ga ja me soovitaksime seda ka kĂ”ikidele teistele vaatamiseks. âPĂ€hklipurejaâ ballett sobib nii lastele kui ka tĂ€iskasvanutele ja aitab luua jĂ”ulumeeleolu.
Tekst Ingrid Paakspuu
Pildid Markus-Robin Vahtrik ja Rebeka Hinno
Â

Lisas: lend145a
13.12.2024 18:28
Klassi ĂŒritused
See aasta ei olnud erinev igast teisest aastast. Meil oli vaja koostada kehalise kasvatuse tundides liikumiskava. Eelmistel aastatel koostasid kavu poisid ja tĂŒdrukud eraldi, kuid see aasta oli eelmisestest aastatest natuke keerukam, sest pidime koostama kava koos terve klassiga. Selle aasta kavadel oli soovitatavaks teemaks ladina rĂŒtmid. Teema oli natuke keerukas, sest kuidas sa saad siis poistel need puusad liikuma. Oli palju erimeelsusi nii muusika, liigutuste kui ka riietuse osas. Need paar kuud, mis me seda kava tegime, oli ĂŒks pikk ja vĂ€sitav teekond, kuid saime hakkame ning olime enda ĂŒle vĂ€ga uhked. 5. detsembril olime end ehtinud kĂ”ik sĂ€delevate riietega ning esimesena esitades oli tunne hea. Heale tundele aitas kindlasti kaasta eelnenud pĂ€kapikkude soojendus. Teiste kavad olid kĂ”ik vĂ€ga pĂ”nevad ning oli Ă€ge vaadata, mida teised olid nende kuude jooksul teinud. Kuigi mingit kohta me ei vĂ”itnud, polnud sellest midagi, sest lihtsalt terve klassiga koos tegemine oli juba meie jaoks piisav saavutus.
Teksti kirjutas Anni Vili
Pildid tegi Anita Uussalu

Lisas: lend145a
05.12.2024 20:36
Kooli ĂŒritused