Alustame lÔpust. Meie klassist pÀÀsesid piirkonnavooru:
14. Ainar Klimov
17. Jaanika Jensen
19. Robert Raag
44. Sander Udam
47. Elina Osi
teistest klassidest said edasi:
1. Sandra Schumann
7. Joonas Kalda
8. JĂŒri-Mikk Udam
16. Liisa Suvorova
18. Norman Knyazev
22. Liset Rohi
28. Gert Hendrik Kauniste
31. Risto Korb
32. Eliis Kalbus
35. Daniel Ehandi
39. Karl Allik
Siit vÔime jÀreldada, et meil on veel arenguruumi. 7C klassil nimelt. Me moodustame marginaalse osa edasipÀÀsenutest, aga see ei loe. See tÀhendabki, et.. et.. et.. Et meie klassis on palju kulissidetaguseid niiditÔmbajaid!!
Aga tegelikult. Me peaksime tegema sellest tÔsised jÀreldused. Nimelt jÀreldused, et me oleme vÀga tublid.
TeisipĂ€ev. Sajab. Ei saja, see tĂ€hendab. Teine tund. Ăhe rĂŒhma jaoks esimene, teise rĂŒhma jaoks teine. Matemaatika. Uni. Ălesanded. Kahe tunni pĂ€rast algav matemaatikaolĂŒmpiaadi koolivoor. Paanika!!
Aga paanikat tegelikult pole. KĂ”ik Ă”pivad rahulikult algavat teemat. Ăpivad, Ă”pivad, naudivad matemaatikat, lasevad numbritel enese ajust lĂ€bi voolata… ja naudivad..
vÔi siis siiski mitte.
Esimene pool on tĂ€iesti tĂ”ene. KĂ”ik töötavad ĂŒlesannetega kaasa, kuulavad Ă”petaja seletusi. Samas on ĂŒsna usutav, et olĂŒmpiaadil osalejate sĂŒdamed pumpavad ĂŒsna palju verd. Sest, kuigi me harjutanud oleme, on pinge ikkagi ĂŒsna suur.
Teine tund saab lĂ€bi. Algab kolmas. Tuleb olĂŒmpiaadil osalejate söögivahetund. Enne seda tuleb Ă”petaja teade: “PĂ€rast olĂŒmpiaadi lĂ€hete k o j u.” just sellisel hÀÀletoonil, kuhu paneks jĂ€rele internetismaili đ
VĂ€risevail sĂŒdameil haarame kahvlid ja noad. Ei, me ei hakka sooritama Texase kahvlimĂ”rvu. Me hakkame kogema viimast lĂ”unasöömaaega enne Suurt Matemaatilist JĂ”uproovi. Sööme Ă€ra. Siis tĂ”useme vĂ€risevail jalgel ĂŒles teisele korrusele, klassi 208. Mina ja Sander vestleme veel pisut ĂŒheksandike Siim Liiseri ja Markus-Eerik Hormaga. Jagavad nad meile veel nĂ€punĂ€iteid ja seletavad mĂ”nd ebaselget asja. Siis pÀÀseme klassi…
Algab kaks tundi kestev piin… ei, ma ei öelnud seda, teile ainult tundus. Ma ĂŒtlesin tegelikult paradiis. Te lihtsalt kuulsite valesti! Ausalt ka!
Ălesanded olid iseenesest ĂŒsna lihtsad. Esimene ĂŒlesanne nĂ”udis lihtsat arvutamist. Ălesannet kahjuks kopeerida ei Ă”nnestu, aga vastuseks tuli -1. Mitte 20699/12456, nagu minul.
Teine ĂŒlesanne – Kolm poissi korjasid neljalt puult kokku 68 Ă”una. Esimeselt puult korjasid kĂ”ik vĂ”rdse arvu Ă”unu. Teiselt puult korjas igaĂŒks kolm korda rohkem Ă”unu kui esimeselt puult. PĂ€rast Ă”unte korjamist kolmandalt puult oli neil kokku viis korda rohkem Ă”unu, kui enne sellelt puult Ă”unte korjamist. Neljandalt puult korjasid nad kokku 8 Ă”una. Mitu Ă”una korjas neist igaĂŒks esimeselt puult?
NĂ”udis loomulikult ainult lihtsa vĂ”rrandi koostamist ja vastuseks saame, et igaĂŒks korjas ĂŒhe Ă”una. Mitte 1 1/3, nagu minul.
Kolmas ĂŒlesanne – On antud ruut ABCD, mille kĂŒlje pikkus on 1 ja selle kĂŒlgede BC ja AD keskpunktid on vastavalt M ja N. KĂŒlg AB on raadiuseks ringjoonel, mille keskpunkt on A. Ringjoon ja lĂ”ik MN lĂ”ikuvad punktis K. Leia nurga AKC suurus.
Nagu ĂŒtles klassiĂ”de Haldi, siis “selle ĂŒlesande vastused olid kĂ”ige erinevamad”. Ăige vastus oli 135 kraadi. NĂ€iteks minu vastus oli 225 kraadi. Tuli ka vastuseid nagu 175 kraadi… MĂ”ned inimesed ei taibanud, et nad ei pea mÔÔtma mitte “mallikesega” (matemaatikatunnis tekkinud vĂ€ljend), vaid arvutama. ARVUTAMA. Kalkuleerima. Aritmeetika!!
4. Teatud seaduspĂ€rasuse jĂ€rgi joonestati ritta ĂŒhikruutudest koosnevaid ristkĂŒlikuid. (Ăhikruuduks nimetame ruutu, mille kĂŒlje pikkus on 1). Neist kolm esimest on nĂ€ha joonisel.
a) Mitu ĂŒhikruutu on 10. ristkĂŒlikus?
b) Leia 20. ristkĂŒliku ĂŒmbermÔÔt.
c) Mitmenda ristkĂŒliku ĂŒmbermÔÔt on 178 ĂŒhikut?
Joonised nÀevad vÀlja umbes sellised:
1.
1 1 1
1 1 1
2.
1 1 1 1 1
1 1 1 1 1
1 1 1 1 1
3.
1 1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1 1
Vastus on lihtne. MÔelge ise. VÔi vaadake lahendusi.
5. Asenda tabelis olevad tĂ€hed A, B, C, D, E, F, G ja H erinevate numbritega 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8 nii, et ĂŒhes reas olevate kolme arvu korrutis oleks paremal mĂ€rgitud arv ja ĂŒhes veerus olevate kolme arvu korrutis oleks all mĂ€rgitud arv.
A B C 18
D 9 E 126
F G H 160
60 36 168
Paljud ĂŒtlesid selle ĂŒlesande kohta, et see oli lihtsaim neist kĂ”igist. Aga vĂ€hesed taipasid, et tuleb kirjutada ka pĂ”hjendusi (ja mitte vĂ€he). Seega sai enamus meist selle ĂŒlesande eest vaid 3 punkti 7st.
Sellega lĂ”peb kirjeldus matemaatikaolĂŒmpiaadist. Suur Pealik on kĂ”nelenud. Hau!