Vanametalli uus elu

Kindlasti mĂ€letate te paari nĂ€dala tagust uudist, kus teatati, et Meie Kullakallis Linnavalitsus ostab Saksamaalt 4 kasutatud trammi. Need haruldased isendid on toodetud 1980. aastatel TĆĄehhoslovakkias ning hakkavad linnas liiklema paari kuu pĂ€rast, kui remonttöödega ĂŒhele poole saadud on. Nimelt on vaja kohandada trammid siinsete, kĂ”igile ilu kaanonitele vastavate rööbastega, mis on 67mm vĂ”rra laiemad, kui koonerdavate sakslaste omad. Samuti on vaja vĂ€rskendada veidi vĂ€rvi ning lisada viimase aja tehnika (ja sotsiaalpoliitika) tippsaavutused – validaatorid (endiselt joonib arvuti Ă”igekirjakontroll selle geniaalse uudissĂ”na alla, mis tĂ”estab veelkord, et Tallinna linn on oma ajast kĂ”vasti ees)

On igati tervitatav et linnavalitsus on huvitatud sÀÀraste uunikumide rekonstrueerimisest. Seda enam, et kĂ”nealused muuseumieksponaadi seisuse vÀÀrilised liiklusvahendid tuuakse otse tarbijani, ning nendega sĂ”it on „omadele“ tĂ€iesti tasuta! Kes ĂŒtles et avalik vĂ”im ei toeta kultuuri!?

Siiski on nendel mitte-just-kĂ”ige-uuematel trammidel ka mĂ”ned puudused. Vana tramm on nagu vana naine – vĂ”id ta ju krohvikihiga kinni katta, kuid sisemuses tekib ikkagi vÔÔrastav tunne – lĂ€ige ei ole enam see mis varem ning ka materjalid tunduvad olevat rohkem kulunud ning nahksed detailid, (istmekatted) vĂ”ivad olla vĂ€lja veninud. Kunagi ideaalselt toiminud keredetailid on deformeerunud ja purunemisohtlikud. Samas on ka mĂ”ne pisikese rikke korral (eriti hommikuse tipptunni ajal) tööle ruttavate tallinlaste jaoks ĂŒks tibatilluke trammiummik unustamatuks kultuurisĂŒndmuseks, mis kuulub endise kultuuripealinna igakuiste sĂŒndmuste hulka ning ehk pakuvad „uued“ trammid seda lÔÔgastavat kogemust veelgi tihedamalt.

talvik_1

Üks eriti seksapiilne trammiummik – Foto: Tanel Meos

Igatahes sain linna restaureerimistuhinast lisaks tuhandetele teistele linnakodanikele indu ka mina – nimelt otsustasin oma vanaisa igivana jalgratta (proovige neid kolme sĂ”na 10 korda hĂ€sti kiiresti hÀÀldada ;)) korda teha ning pealinna suviste tĂ€navaaukude vahele vigursĂ”itu tegema minna. KĂ”nealune iludus on NĂ”ukogude liidu ÀÀrealadel asuvas ausas vene tehases töökate (ja ĂŒldse mitte viinalembeste ;)) seltsimeeste poolt hoole ja armastusega kokku monteeritud ning seejĂ€rel Eestisse toodud, kus tema auvÀÀrses, igikestva vedrustusega sadulas on tuhandeid kilomeetreid lĂ€bitud. Peale minu kĂ€te vahelt lĂ€bi kĂ€imist saab ta loodetavasti tagasi ka oma esialgse (vĂ”i veelgi ilusama) vĂ€lisilme ning vahepeal kaduma lĂ€inud liikumisvĂ”ime.

Õnneks on jalgratta remont oluliselt odavam, kui nende trammide ĂŒmberehitus – vaja on ju vahetada vaid kummid, vĂ€rvida ĂŒle raam, timmida kodaraid ja veel nipet-nĂ€pet pisitegevusi. TĂ”si, avariioht vĂ”ib olla pisut suurem, kui moodsa, 21. sajandi jalgratta puhul, kuid vĂ€ike rattaparandus teeÀÀres lisab kindlasti vĂ€ikse pĂ€ikesekiire igasse sombusesse Eestimaa suvepĂ€eva.

Teisest kĂŒljest on aga vanal rattal uuematega vĂ”rreldes oluliselt vĂ€hem osasid, mis vĂ”ivad katki minna. Lihtsuses peitub ilu – pole kĂ€ike, pole probleemi. Lisaks kĂ”igele nĂ”uab vana ratas suuremat fĂŒĂŒsilist pingutust, mis aitab lihased ilusti punni ajada ning teeb mu sÀÀred seksikalt jĂ€medaks nagu Tori hobusel 😉 Samal kiirusel rohkem trenni – mis on koos minu alatreenitud sĂ”pradega rĂ€nnates oluliseks boonuseks.

Siinkohal kutsun kĂ”iki ĂŒles oma kuurinurgas vedelevaid (olete Ă”nnelikud kui teil kuur on ning eriti Ă”nnelikud, kui seal veel sellist vÀÀrtuslikku kraami leidub) vanu jalgrattaid (mida te seni vĂ”ib-olla et vanarauaks olete pidanud) restruktureerima. Juhul, kui vajate seejuures abi, siis guugeldage stiilis „How to repair old bicycle“ vĂ”i ĂŒldisemat laadi nĂ”uannete jaoks lihtsalt „Kuidas teha sitast saia?“

Mul on ÀÀrmiselt kahju, et kĂ€esolevaga lĂ”pulejĂ”udev blogipostitus sedavĂ”rd pikaks venis, kuid paraku ei ole vĂ”imalik meie hiiglaslike teeaukudega hiiglasliku metropoli suurejoonelise linnavalitsuse ĂŒliambitsioonikaid (ja minu veelgi ambitsioonikamaid) ideid lĂŒhemalt kommenteerida. Palun siiralt vabandust, kui teil nĂŒĂŒd minu sĂŒĂŒ lĂ€bi mĂ”ne Facebooki sĂ”bra postitus laikimata vĂ”i kalli Anu pĂ€ris-oma-meelelahutusportaali – Elu24 seksiteemaline igakĂŒlgselt arendav artikkel lugemata jĂ€i. Samuti sellepĂ€rast, et te neid tegevusi nĂŒĂŒd öösel oma uneaja arvelt tegema peate
 aga mis seal ikka – elu ongi karm.

talvik_2

 

Pildi autor: Urmas Nemvalts

 

Martin Talvik

Kommenteerimine on keelatud.