Norra koolisüsteem: koolikülastused ja seminarid

Kaisa Tamkivi ja Kaie Matt

Osalesime 14.04 – 20.04.2024 Oslos rahvusvahelisel koolitusseminaril, mille raames külastati erinevaid Oslo koole ning osaleti kogemusseminaridel. Programmi viis läbi koolitusfirma English Matters Erasmus+ rahastuse kaasabil. Seminaril osales haridustöötajaid 11 Euroopa riigist.

Pidasime English Mattersi koolitust sobivaks kolleegide varasema kogemuse pealt tehtud soovituse tõttu – hästi läbi mõeldud programm, mis põhineb “Contexts4Content“ ja „European dimension“ mudelitel. Antud koolitus aitas katta arenguvajadusi, mis on seotud nii Reaalkooli arengueesmärkide kui ka õpirändele seatud eesmärkidega.

Mainitud mudelid rõhutavad et:

  •  õppimine peab olema elukestev;
  • õppeprotsess peab olema aktiivne;
  • õppimine ja haridus on osa igapäevaelust, mitte eraldiseisev tervik;
  • õppimine peab olema autentne, kontekstipõhine, ühiskonnapõhine;
  • Euroopa tugevus on ühendatus, terviklikkus;
  • haridus on sotsiaalse vastutustunde ja demokraatia alustala.

Seminar pakkus võimalust külastada erinevaid Norra koole ning õppida tundma Norra haridussüsteemi ning koolivõrku. Seadsime endale õpirändeks kaks põhilist eesmärki:

  • Leida Reaalkoolile häid partnereid, kellega edaspidi viia ellu põnevaid ning arendavaid õpirändeid nii õpilastele kui ka kooli töötajatele.
  • Kuna Norra on tuntud oma kõrge heaolu poolest, seda nii õpilaste kui ka õpilaste vaatest, soovisime näha kuidas seda saavutatakse ning häid mõtteid/võtteid meile kaasa tuua.

Külastasime kolme kooli ( Etterstad Upper Secondary school; Ris Skole; Lambertseter Videregaende Skole), mis kõik olid isemoodi ning huvitavad. Kõikides koolides keskenduti väga nii õpilaste kui ka õpetajate heaolu tagamisele. Selleks olid neil väga suured tugimeeskonnad ning detailideni läbitöötatud toetusskeemid.

Osalesime ka erinevates Oslo ülikooli loengutes, kus tutvustati Norra haridussüsteemi ning koolivõrgu omapärasid, tugevusi ja nõrkusi.

Igale päevale jäi ka mõni külastuskäik avalikku ruumi, et näidata erinevaid võimalusi linnaruumi ja ühiskonna kasutamiseks õppetöös.

Võtsime endaga kaasa, et kuigi oleme akadeemiliselt väga tugevad ning maailma tipus, siis heaolu loomisel, säilitamisel ning pakkumisel on meil veel üsna pikk tee käia. On ilmselge, et tuleb rohkem rõhku panna oma õpetajate ja õpilaste heaolu loomisesse ning heaolu tunde tõstmisesse.

Samuti täitsime oma eesmärgi ning saime palju uusi tutvusi ning partnereid erinevates Euroopa riikides, kuhu oma õpilasi ja õpetajaid õpirännetele saata. Esimesed kokkulepped on juba sõlmitud ja seega võib õpirännet väga edukaks pidada.

Kokkuvõtteks kinnitas õpiränne selgelt, et meie hariduse akadeemilises pooles on kõik väga hästi, kuid heaoluga tuleb veel kõvasti tööd teha. Tõime kaasa tunde ja otsused, et see peab saama üheks meie esmasteks prioriteetideks.