7.- 14. 04, 2024 viibisid Tallinna Reaalkooli inglise keele õpetaja Geili Kütt ja matemaatikaõpetaja Helli Juurma Horvaatias, kus tutvuti Horvaatia haridussüsteemi ning koolieluga. Õpetajad osalesid Europass Teacher Academy poolt korraldatud kursusel School Visits in Split: the Croatian Educational System, History and Culture.
Nädala jooksul külastasime erinevaid koole, osalesime töötubades ja seminaridel. Muuhulgas külastasime ka kutsekeskkoole, mis annavad keskhariduse ja kutseväljaõppe ning teadmised ja oskused töötamiseks ja edasiõppimiseks.
Koolikülastuste käigus saime ülevaate külastatud koolide füüsilisest õpiruumist, tunnikülastuste raames tutvusime kohalike õpetajate õppemeetoditega. Mitmetes klassiruumides olid kaasaegsed nutitahvlid ning suurem osa õpetajatest, kellega kohtusime, olid väga innovatiivsed. Tundides kasutatakse üsna palju digivahendeid, sealhulgas ka erinevaid AI-põhiseid tööriistu. Koolikülastused ja arutelud andsid ideid, kuidas toetada õpilasi, et nad muutuksid iseseisvamateks ja eneseteadlikumateks õppijateks. Külastatud koolides kasutatakse sageli projektipõhist õpet ja osaletakse rahvusvahelistes projektides, mis innustab õpilasi võtma vastutust oma õppeprotsessi eest.
Kursus andis meile palju uusi ideid ja meetodeid, mida oma igapäevatöös rakendada. Näiteks õppisime uusi viise, kuidas mitmekesistada tunde digikeskkondade abil ning kuidas õpilaste loovust toetada.
Horvaatia haridussüsteemiga tutvumine aitas paremini mõtestada Eesti haridussüsteemi ning mõista selle tugevusi ja nõrkusi. Sealsete õpetajate meelest on nende õppekava ülekoormatud ning liialt suurt rõhku pannakse hindamisele. Kui Horvaatias alles otsitakse ja katsetatakse tõhusamaid meetmeid haridusvaldkonna parendamiseks, siis Eestis on aja jooksul juba palju ära tehtud ning silme ees on veidi kindlam siht.
Saime aimu sellestki, kuidas toimib Horvaatia koolides kaasav haridus. Koolides on olemas tugimeeskond ning erivajadusega õpilased õpivad teiste õpilastega koos samas klassiruumis, mitte eraldi väikeklassis. Vajadusel on õpilasel tugiõpetaja tunnis kaasas.
Lisaks tutvusime loomulikult ka Horvaatia ajaloo ja kultuuriga, mis aitab paremini mõista ja hinnata Euroopa kultuurilist mitmekesisust.
Nädal Horvaatias pani mõtlema selle üle, et võimalusel peaks igapäevasesse kooliellu rohkem rahvusvahelisel tasemel koostööd integreerima. Horvaatias koole külastades oli meeldiv märgata, kui palju olid õpilased meie vastuvõtmiseks eelnevalt ettevalmistusi teinud.Kahtlemata soovitame taolist kursust ka kolleegidele. Kohapeal mitmete koolide külastamine annab riigi haridussüsteemist ja selle kvaliteedist realistlikuma pildi.
Kursus ise oli suurepärane näide elukestva õppe võimalusest, kuna olime aktiivselt programmi kaasatud. Meie grupis olid õpetajad erinevatest riikidest, kes jagasid oma kogemusi ja õpikäsitusi. See rahvusvaheline kogemus avardas meie arusaamu haridusest ja inspireeris jätkuvalt õppima ja arenema. Muuhulgas andis kohtumine kolleegidega üle kogu Euroopa võimaluse arutada haridusalaseid väljakutseid ja lahendusi ning pakkus uusi vaatenurki ja teadmisi.
Õpiränne Horvaatias oli väga rikastav kogemus, mis aitas meil saavutada nii isikliku kui ka professionaalse arengu eesmärke ning andis palju uusi teadmisi ja oskusi, mida saame oma õpetajatöös rakendada. Kokkuvõtteks soovime öelda, et see oli väga väärt kogemus ning ootame huviga uute koolide külastamist teistes riikides.